maandag 3 november 2014

Maandag 3 november 2014

'Van warm in het hart tot koud op het bot'



Rond 5 uur vanmorgen in Zaventem geland. Dit beeld was het eerste dat ik zag bij het verlaten van de passagierstunnel.

Maar pas rond 12u.30 zou ik ook werkelijk in Poperinge aankomen door een persoonsongeval tussen Waregem en Kortrijk. De 'vervangbus' voor een volle piektrein was letterlijk te nemen: in het enkelvoud! En voor iemand die gisteravond in de haven van Jaffa bij 25 graden nog een Mojito (met cirtroen?) zat te drinken, zal tweeëneenhalf uur in weer en wind aan het station van Oudenaarde staan wachten op volgend 'busje komt zo' ongetwijfeld ziekteverwekkend blijken ...


Als je in het achterhoofd houdt dat ik op vrijdag 24 oktober net op tijd op de afspraak in Brussels Airport verscheen door ... een persoonsongeval, dan is het helemaal te gek voor Murphy om te verzinnen!


In elk geval heb ik dankzij de amateuristische aanpak van de NMBS de schoolvoorstelling Badke in CC Het Perron in Ieper moeten missen, evenals de kans om nog een extra dag aan mijn Vredestocht naar Israël en de Palestijnse Gebieden te breien en meer Palestijnse verhalen te horen en dito vrienden te maken ... (
Badke trailer)


Dotan - Home

Ik had me maanden geleden voorgenomen om deze song vandaag te posten, gewoon omwille van de 'terug thuis'-idee. Maar ondertussen bevat dit lied zoveel meer ... 'gelaagdheid'.

Wat betekent 'thuis' voor de honderdduizenden Palestijnse vluchtelingen (Nakba, 1948) die nog altijd van een terugkeer dromen en daar ook stellig in geloven? 'Keep running till you're there ...'


Wat als 'thuis' geen plaats is, maar een ziel, zoals dat van het onderdrukte, Palestijnse volk, waarmee je zo vlug verwant werd en waarin je daarom zelf ten diepste werd geraakt? Zoals dat van een goddelijk, maar door zoveel onrecht ontheiligd land, waarvan je zo moeilijk afscheid kunt nemen? Zoals dat van reisgezellen, één voor één mooie, beminnenswaardige mensen, die je zult missen? ...


'A soul that's haunting you ...'



Geen opmerkingen:

Een reactie posten